جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
گفت و گو با آیت الله غروی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بعد از شهادت اسماعیل هنیه وقتی که ایران می‌خواست عملیات انتقامی را انجام دهد، بسیاری از کشورها آمدند و با وعده برقراری آتش بس در غزه و لبنان خواستار خویشتن داری شدند، اما صبر ایران باعث شد که بهانه آن‌ها گرفته و برای آن‌ها اتمام حجت شود.

حادثه تلخی که هفته‌های پیش در لبنان به وقوع پیوست، برگ دیگری را بر خباثت‌ها و جنایت‌های رژیم نحس صهیونیستی افزود. آن‌ها همان ترسوهای بزدلی هستند که وقتی خودشان را در میدان نبرد در مقابل نیروهای حزب الله ناتوان دیده بودند، با اعمال نفوذ در یکی از محموله‌های پیجرهای وارداتی و دستکاری در آن، انفجارهای متعددی را رقم زدند. انفجارهایی که علاوه بر افسران میانی و تدارکاتی حزب الله، افراد و مردم عادی را نیز هدف قرار داد. به دنبال این حادثه نیز حوادث و اتفاقات دیگری نیز در منطقه رقم خورد که منجر به شهادت سیدحسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان و عملیات وعده صادق دو شد.

از این رو خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ آیت الله سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که هفته گذشته از مجروحان و جانبازان حمله ناجوانمردانه صیهونیست‌ها عیادت کرد رفت و با او درباره ابعاد این حملات و اتفاقات اخیر منطقه و روحیه مجروحان لبنانی به گفت‌وگو پرداخت.

حوزه ـ دیداری که با مجروحان حادثه انفجار پیجرها در لبنان داشتید را توصیف بفرمایید و اینکه این اقدام شنیع و خلاف مقررات بین المللی که صهیونیست‌ها مرتکب شدند را چه طور تحلیل می‌فرمایید؟

هفته گذشته مثل چنین روزی از جانبازان لبنانی و کسانی که در واقع این اتفاق تلخ برایشان پیش آمده بود و پیجرها منفجر شده بود و آسیب دیده بودند عیادت کردیم. البته تعداد نسبتاً زیادی از اینها برای مداوا در تهران و یک تعدادی نیز در یکی از بیمارستان‌های دیگر آمده بودند. وقتی ما رفتیم با این حضرات ملاقات کردیم وضع آن‌ها بسیار ناراحت کننده بود. از این جهت که اکثر این عزیزان یا یک چشم یا دو چشم را در این حادثه در عمل از دست داده بودند. البته آن کسانی که نیاز داشتند به اینکه چشم‌هایشان تخلیه شود، تخلیه صورت گرفته بود و آن‌هایی که می‌شد کاری برای بازگرداندن بینایی‌شان انجام شود نیز برای عمل جراحی، اقدامات لازم انجام شده بود. امکانات خوبی در خدمت این عزیزان نیز قرار داشت.

روحیه اینها نیز در کل روحیه خوبی بود. گاهی برخی از آن‌ها از شهادت سیدحسن نصرالله اطلاع نداشتند و می‌گفتند که خدا ایشان را حفظ کنند. همچنین برای رهبر معظم انقلاب دعا می‌کردند و برخی نیز وقتی متوجه بودند که از قم می‌آییم، التماس دعا داشتند و اسم‌هایشان را می‌گفتند که ما آنها را با عرض سلام نسبت به حضرت معصومه یادی کنیم.

روحیه در کل خوب بود ولی واقعاً دیدار اینها بسیار اذیت کننده بود. شما ملاحظه می‌کنید بچه ۵ ساله، ۱۱ ساله و میانسال و جوان و ... این‌ها در واقع دچار این حوادث تلخ و ناگوار شده بودند. از طرفی نیز با وسیله‌ای که برای ارتباط بود و اختصاصی نیز به فقط اعضای حزب الله نداشت و وسیع‌تر بود و حتی برخی از گوشی‌ها انفجار پیدا کرده بود و حتی در مغازه‌هایی که به فروش می‌رفتند منفجر شده بود و بسیار ناراحت کننده بود. این عمل ناجوانمردانه که یک وسیله که برای ارتباط انسان‌ها با همدیگر است توسط دشمن به عنوان وسیله‌ای برای رعب، ترس و جنایت استفاده کردند. من نمی‌دانم مجامع بین المللی خواب هستند یا خود را به خواب زده‌اند یا این جنایت‌ها را نمی‌بینند و درک نمی‌کنند. صهیونیست‌ها و به خصوص مجامع بین المللی وجدان اخلاقی را زیر پا گذاشتند که این حادثه را محکوم نمی‌کنند. این حد بسیار وسیعی از مردم لبنان که دچار این مشکل شده‌اند توسط چه کسی قرار است پاسخ داده شود؟

اما در خود بیمارستان به حمدلله چه ریاست دانشگاه، ریاست بیمارستان، پزشک‌ها و پرستارها تمام تلاش خود را به کار می‌بردند. حتی جالب بود برای بیماران امکاناتی که بیماری در قالب همراه خود نیاز دارند را به صورت کیفی در اختیارشان قرار داده بودند. غذا نیز متناسب با شرایط بومی اینها نیز تهیه می‌شد و آنچه که دوست دارند به آن‌ها می‌دادند. امکانات خوبی نیز به کار گرفته شد و بیمارستان و پرسنلی که در آن بیمارستان بودند تمام تلاش را برای این عزیزان داشتند که قابل تأمل و توجه است.

حوزه ـ تحلیل شما درباره شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، تعدادی از فرماندهان اصلی حزب الله و حتی اتفاقی که برای سفیر ایران در لبنان افتاد چیست؟

در طول روزهای اخیر شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی به دنبال این است که سران حزب الله و مقاومت را به شهادت برساند. طبیعی است که یکی از چیزهایی که روی آن تأکید داشت و می‌خواست دبیر کل حزب الله ترور کند، آن را نیز به سبک ناجوانمردانه‌ای را انجام داد. رژیم صهیونیستی به زعم اینکه بتواند با این عملیات رعبی در مقاومت ایجاد کند و احیاناً فعالیت حزب الله را مختل کند؛ اما اشتباه آن‌ها اینجا بود که اتفاقاً به دنبال این عملیات ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در ترور فرماندهان حزب الله، خون حزب الله و محور مقاومت به جوش آمد که به دنبال آن نیز تحرک بهتری از خود نشان دادند.

رژیم صهیونیستی با ترور برخی از شخصیت‌هایی که در ارتباط با حزب الله بودند، اینطور فکر می‌کرد که بتواند مردم مقاوم لبنان و حزب الله را شکست بدهد، اما نتیجه آن به عکس باعث شد که انگیزه آن‌ها در برابر آن‌ها قوی‌تر شود. البته در ارتباط با سفیر ایران در لبنان نیز مانند بقیه موارد برخوردهای ناجوانمردانه‌ای که داشتند با عملیات انفجار پیجرها نیز باعث شد که عده‌ای را مجروح و جانباز کنند، ایشان را هم مورد هدف قرار داد که این حادثه نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز محکوم است. البته متأسفانه دنیا این حادثه تلخ را محکوم نکرد و این پرونده بدی برای ابرقدرت‌ها و کسانی که حامی اسرائیل هستند باز خواهد کرد.

حوزه ـ عملیات انتقامی وعده صادق دو سپاه در مقابل این حرکت‌های خصمانه و حقیرانه رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می کنید؟

عملیات انتقامی سپاه بسیار عملیات خوب به جا و به موقعی بود. گاهی دیده می‌شد که برخی انتظار داشتند که چه در داخل و چه در خارج به دنبال شهادت اسماعیل هنیه این عملیات انتقامی انجام بگیرد، اما ایران همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کردند اینطور نیست که در این طور موارد بخواهیم شتاب زده عمل کنیم. نکته ظریف این بود که پیام‌هایی از کشورهای مختلف آمده بود مبنی بر اینکه اگر شما عملیات و کاری انجام ندهید، ما سعی می‌کنیم این آتش بس را ایجاد کنیم.

ایران هم خویشتن داری کرد و عملیات را انجام نداد که شاید این کار تحقق پیدا کند. صهیونیست‌ها به حسب گمان خودشان خیال کردند که ایران را فریب داده‌اند، در حالی که ایران کار بسیار بایسته‌ای کرد. برای اینکه اگر همان موقع عملیات می‌کرد و اینها اعلام می‌کردند که ما به ایران گفتیم که حاضریم آتش بسی را صورت بدهیم، اما اقدام ایران باعث شد که بیشتر از مردم غزه و لبنان از بین بروند، اما ایران ابتدا زیربار نرفت و با گرفتن انتقام باعث کشتار این مردم شد! ولی تأخیری که افتاد و عدم شتابزدگی که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، باعث شد دهن این‌ها بسته شود که دیگر در دنیا نمی‌توانستند مانور دهند.

این اقدام و خویشتن داری ایران در عمل اتمام حجتی برای همه بود. چون آن‌ها این دفعه گفتند که آتش بس را ایجاد خواهند کرد، اما در عمل اتفاقی رقم نخورد و ما نیز کاری که می‌بایست بکنیم را در موقع خودش انجام می‌دهیم که اتفاقاً انجام گرفت و بسیار اثر گذار شد. در کشورهای مختلف، محور مقاومت، لبنان، فلسطین، یمن و جاهای مختلف همگی درباره این عملیات خوشنود شدند و باعث ایجاد امید شد. از طرفی نیز تأثیرات بسیار مثبتی نیز به دنبال این عملیات رقم خورد و باعث شد جلوی یک سری شایعات نیز گرفته شود.

متأسفانه رسانه‌های صهیونیستی در دنیا و دیگر رسانه‌های خارجی، عربی و معاند نیز روی این مسئله کار می‌کردند تا القا صورت بگیرد که ایران پشت حزب الله و مقاومت را خالی کرده است، اما این عملیات نشان داد که این به وقت مناسب کار خود را انجام می‌دهد و آنچه را که وظیفه خود می‌داند را با دقت و حوصله کافی پیگیری خواهد کرد. از طرفی این عملیات هم عملیات موفقی بود و برای این نبود که شهرک نشینان غاصب را مورد هدف قرار دهد.

هدف این عملیات مناطق نظامی و ستادهایی بود که جنبه جاسوسی داشتند. از طرفی حمله موشکی ایران اثبات کرد که گنبد آهنینی که صهیونیست‌ها به آن افتخار می‌کردند و ادعا می‌کردند که توانمند است، راهی به جایی نبرد. موشک‌های ایران در نتیجه تا ۹۰ درصد کارآیی خود را نشان داد. البته این برای کشورهای مختلف اعجاب آور بود و نشان از اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران داشت.

حوزه ـ حضور پرشکوه و پرصلابت مردم و رهبر معظم انقلاب به دنبال تهدیدهای صریح صهیونیست‌ها برای ترور رهبر معظم انقلاب و پاسخی نسبت به عملیات موشکی سپاه را چگونه می‌بینید؟

به دنبال عملیات وعده صادق2، من اطلاع دارم که برخی از فرماندهان حتی آمده بودند و اصرار داشتند که رهبر معظم انقلاب نماز را نخوانند، اما ایشان فرمودند که باید نماز خوانده شود. اتفاقاً نماز باشکوه و تاریخی برگزار شد. به دنبال نماز نیز در خطبه دوم که یک خطبه جهانی بود، ایشان نشان دادند اقتدار ایران چگونه است و مواضع خود را منتقل کردند. در واقع آن چیزی که توسط رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه بیان شد، اتمام حجتی برای همه بود.

نماز جمعه نصر نماز جمعه‌ای بی بدیل و تاریخی بود که باید ثبت شود، همینطور برای کسانی که در واقع این شکوه را ملاحظه می‌کنند از طریق رسانه‌های جهانی آن را فراموش نکنند.

انتها پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha